Latest News

Perpindahan Energi Panas Melalui Cara Konduksi - Berguru Berdikari Di Rumah

Ada tiga tingkat wujud zat: padat , cair , gas. Energi panas sanggup menimbulkan wujud zat berubah. Terkadang perubahan membutuhkan panas , terkadang melepaskan panas (diambil panasnya).

Perubahan wujud yang memerlukan panas antara lain mencair , menguap , dan menyublim. Mencair ialah perubahan wujud dari padat ke cair. mencair sanggup pula disebut meleleh. Menguap ialah perubahan wujud dari cair ke gas. Sedangkan menyublim ialah perubahan wujud dari padat ke gas.

Perubahan wujud yang melepaskan panas antara lain membeku , mengembun , dan mengkristal. Membeku ialah perubahan wujud dari cair ke padat. Mengembun ialah perubahan wujud dari gas ke cair. Mengkristal ialah perubahan wujud dari gas ke padat

Perpindahan Panas dengan Konduksi (hantaran)
kejar paket c

Konduksi ialah perpindahan panas melalui suatu zat mediator (umumnya zat padat) tanpa disertai perpindahan partikel-partikel zat tersebut. Zat padat yang dimaksud pada umumnya ialah logam , menyerupai besi. Panas merambat melalui partikel zat. Partikel zat yang dilalui hanya bergetar atau bergerak lebih cepat di tempatnya kerena dilalui panas. Panas sanggup mempercepat getaran atau gerakan partikel zat. Laju atau kecepatan perpindahan panas cara konduksi tergantung pada jenis zat. Zat yang baik daya hantarnya disebut konduktor panas. Oleh alasannya ialah itu , benda yang sanggup menghantaran energi panas disebut dengan konduktor panas. Benda yang tidak sanggup menghantarkan panas dikenal dengan sebutan isolator panas. Contohnya:

  • Perpindahan panas dari api lilin yang menyala sanggup dirasakan oleh tangan yang sedang memegang batang besi yang didekatkan ke api lilin tersebut.
  • Ketika Ibu memasak air panas , panas yang dihasilkan dari api kompor yang menyala sanggup dihantarkan ke air yang berada di dalam panci aluminium. Dalam hal ini , panci aluminium ialah konduktor panas
Contoh isolator panas atau zat yang tidak sanggup menghantarkan panas atau yang daya hantarnya jelek , yaitu: kayu , tanah , kain , zat cair , dan gas.


Ijazah Paket A , Paket B , dan Paket C

0 Response to "Perpindahan Energi Panas Melalui Cara Konduksi - Berguru Berdikari Di Rumah"

Total Pageviews